Mukana valinnanvapauskokeilussa

Vääksyn Lääkärikeskuksella on ollut Acute-potilastietojärjestelmä käytössä jo pitkään. Toukokuussa alkanut valinnanvapauskokeilu haastoi sekä Acuten että asiakkaan. Matkalla on saatu hyviä oppeja. Sairaanhoitaja Ira Sinisalo (vas.), lääkärikeskuksen yrittäjä, sairaanhoitaja Tiina Wangel (kesk.) sekä toimistovastaava Satu Jenkins ovat iloisella mielellä uuden äärellä.

Yksi valtakunnallisista valinnanvapauspiloteista käynnistyi toukokuussa Päijät-Hämeessä, missä myös Vääksyn Lääkärikeskus toimii. Kun tieto pilotista tuli, mukaan lähdettiin ennakkoluulottomasti. Kuntayhtymä vastaa pilotoinnin käytännön järjestelyistä ja esimerkiksi asiakkaille tiedottamisesta.

– Vastaanotto oli asiakkaiden puolella suorastaan innostunut. Meillä on nyt jo valtavan hyvä kokemus juuri asiakasnäkökulmasta. Monelta on tullut palautetta, että on saanut vihdoin apua vaivaansa, kun on päässyt nopeasti hoitoon, kertoo Vääksyn Lääkärikeskuksen toimitusjohtaja Tiina Wangel.

Valinnanvapauskokeilu koskee Päijät-Hämeen alueella 9000 asiakasta. Asiakas valitsee palveluntuottajan kätevästi hyvinvointikuntayhtymän tarjoamassa sähköisessä palvelussa ja listautuu tämän asiakkaaksi.

– Ja he, jotka eivät käytä sähköisiä palveluja, tulivat taksilla pihaan ensimmäisenä kokeilun voimassaolopäivänä ja listautuminen hoidettiin tässä meillä ilman mitään ongelmia, Tiina Wangel toteaa.

Acute-potilastietojärjestelmä taipui ketterästi valinnanvapauspilottiin.

Uutta luomassa

Valinnanvapauden kokeilun puitteet pystytettiin melko lyhyessä ajassa, mikä on vaatinut joustoa sekä henkilökunnalta että järjestelmiltä. Acute taipui ketterästi valinnanvapauskokeiluun, kun järjestelmään luotiin sisälle niin sanottu pilotti-Acute, mihin valinnanvapauskokeiluun listautuneet asiakkaat kirjataan.

– Tämä on välttämätöntä tilastointivaatimusten vuoksi, jotta kokeilu pystytään dokumentoida hyvin. Harmillisesti kuntayhtymän potilastietojärjestelmä ei keskustele Acuten kanssa, joten manuaalista kirjaamista joutuu tekemään paljon. Nyt on kuitenkin kyseessä kokeilu, ja uskomme, että kaikki osapuolet saavat tästä hyvää kokemusta ja kehitysaihioita tulevaisuuden varalle, Tiina sanoo.

Myös lääkäri ja yhtiön toinen omistaja Michael Wangel myöntää, että nyt tehdään useita asioita ensimmäistä kertaa, eikä oikeastaan tilaajallakaan ole täydellistä tietoa siitä, mitä ollaan tekemässä ja mitä kaikkea esimerkiksi järjestelmiltä vaaditaan.

– Esimerkiksi reseptien välittymiseen ja uusintapyyntöihin liittyviä asioita tehdään nyt ensimmäistä kertaa. Päävastuu on hyvinvointikuntayhtymällä ja me olemme mukana palveluntuottajana. Tilanteeseen nähden Acute on toiminut hyvin ja eteen tulleita vaatimuksia on pyritty joustavasti toteuttamaan, hän sanoo.

© 2018 Acute.